Om rollen
Auktionsbiträden arbetar på auktionshus och bistår med organisering och genomförande av auktioner. De kan ha en bakgrund inom administration, kundservice eller specifik branschkunskap beroende på auktionshusets inriktning. Ofta är erfarenhet av service och försäljning mer relevant än formell utbildning.Ansvarsområden
Auktionsbiträden ansvarar för att förbereda objekt för visning, registrera bud och hantera försäljningsprocessen. De assisterar även auktionisten under själva auktionen och ser till att allt administrativt arbete är korrekt utfört. Efter auktionen hjälper de till med uppgörelser och överlämning av sålda objekt.Färdigheter och verktyg
Auktionsbiträden måste ha goda organisatoriska färdigheter och kunna hantera kundrelationer väl. De använder ofta auktionsprogramvara för att katalogisera och hantera objekt samt för att följa upp budgivning. God kommunikationsförmåga och noggrannhet är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är fotografering, antikviteter/konst och konst.