Om rollen
Arbetsrättsjurister är specialiserade på arbetsrätt och hanterar juridiska frågor som rör arbetsförhållanden och arbetsmiljö. De har ofta en juristexamen och ytterligare specialisering inom arbetsrätt. De arbetar med att tolka och tillämpa lagar och avtal som rör anställningsvillkor.Ansvarsområden
Arbetsrättsjurister ger rådgivning till arbetsgivare och arbetstagare, förhandlar kollektivavtal och representerar klienter i arbetsrättsliga tvister. De håller sig uppdaterade med lagändringar och ser till att klienternas rättigheter och skyldigheter efterlevs. De kan också medverka vid utformningen av anställningsavtal och personalhandböcker.Färdigheter och verktyg
Arbetsrättsjurister måste ha djupgående kunskaper i arbetsrättslig lagstiftning och förhandlingsfärdigheter. De använder juridiska databaser för att forska i rättsfall och lagtexter. God kommunikationsförmåga, analytiskt tänkande och förmåga att hantera konflikter är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är arbetsrätt, arbetsrättsliga frågor och arbetsgivarorganisation.