Om rollen
Stadsarkivarier ansvarar för förvaltningen av en stads historiska dokument och arkiv. De har ofta en akademisk bakgrund inom arkivvetenskap eller historia och kan även ha kompletterande utbildning i informationshantering. Deras arbete är viktigt för att bevara kulturarvet och tillgängliggöra historisk information för allmänheten.Ansvarsområden
Stadsarkivarier organiserar och katalogiserar arkivmaterial, säkerställer dess bevarande och tillhandahåller forskningsstöd. De arbetar med att digitalisera dokument för att öka tillgängligheten och hanterar förfrågningar från allmänheten och forskare. De har även en rådgivande roll i frågor som rör dokumenthantering och arkivering inom stadens förvaltning.Färdigheter och verktyg
Stadsarkivarier behöver goda kunskaper i arkivteori och -metodik samt erfarenhet av att hantera arkivförteckningar och databaser. De använder ofta specialiserade arkivsystem och digitaliseringsutrustning. Viktiga färdigheter inkluderar noggrannhet, organisatorisk förmåga och en god förståelse för informationshantering.