Om rollen
SOS-operatörer är centrala i samhällets krishantering och arbetar på larmcentraler för att ta emot nödsamtal. De genomgår ofta en specifik utbildning inom larm- och räddningstjänst och har kunskaper i kriskommunikation. Deras arbete är avgörande för att snabbt kunna dirigera rätt hjälp till personer i nöd.Ansvarsområden
SOS-operatörer ansvarar för att ta emot och hantera inkommande nödsamtal på ett effektivt och professionellt sätt. De bedömer situationer, prioriterar ärenden och slussar samtalen vidare till rätt räddningstjänst. Att hålla en lugn och stödjande kommunikation med den som ringer är en viktig del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
SOS-operatörer måste ha god kommunikationsförmåga, snabbt beslutsfattande och förmåga att hantera stress. De använder sig av avancerade kommunikationssystem och databaser för att logga samtalen och koordinera insatser. Empati och förmågan att hantera kritiska situationer är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är utredningsvana, svenskt medborgarskap och kundtjänst.