Om rollen
Social media managers ansvarar för att skapa, implementera och övervaka företags strategier på sociala medier. De arbetar ofta inom marknadsföringsavdelningar och kan ha en bakgrund inom kommunikation, marknadsföring eller journalistik. Deras roll är central för att bygga varumärkesmedvetenhet och engagera sig med kunder online.Ansvarsområden
Social media managers utvecklar innehållsplaner, skapar och publicerar material och analyserar resultatet av olika kampanjer. De övervakar och rapporterar om aktiviteter på sociala medier och engagerar sig med användare. De ansvarar även för att hålla sig uppdaterade med trender och anpassa strategier därefter.Färdigheter och verktyg
Social media managers måste ha goda kunskaper i digital marknadsföring och förståelse för olika sociala medieplattformar. De använder verktyg för innehållshantering, analys och schemaläggning som Hootsuite eller Buffer. Kreativitet, kommunikationsförmåga och analytiskt tänkande är viktiga färdigheter. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är digital marknadsföring/onlinemarknadsföring, marknadsföring/marknadskommunikation och marknadsföring/pr.