Om rollen
Skolsekreterare är administrativa nyckelpersoner inom skolväsendet som ofta har en administrativ eller sekreterarutbildning. De arbetar nära skolledningen och lärarkåren för att underlätta den dagliga driften av en skola. Deras arbete är mångfacetterat och kan inkludera allt från elevadministration till ekonomisk förvaltning.Ansvarsområden
Skolsekreterare hanterar administrativa uppgifter som elevregistrering, frånvarorapportering och betygshantering. De är ofta första kontaktpunkten för elever och föräldrar och ansvarar för att koordinera möten och kommunikation. De stödjer även skolledningen med rapportering, dokumenthantering och ibland ekonomiska uppgifter.Färdigheter och verktyg
Skolsekreterare måste vara organiserade och ha goda kunskaper i kontorsprogram som Microsoft Office. De behöver även ha förmåga att hantera skoladministrativa system och databaser. God kommunikationsförmåga, diskretion och förmåga att hantera flera uppgifter samtidigt är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personaladministration, agresso redovisningssystem och ekonomiadministration.