Om rollen
Scannertekniker är specialister på att hantera och underhålla skanningsutrustning för digitalisering av dokument och bilder. De arbetar ofta inom arkiv, bibliotek eller inom den grafiska industrin. Utbildningsvägar kan inkludera kurser i dokumenthantering eller en teknisk utbildning med inriktning på skanningsteknik.Ansvarsområden
Scannertekniker ansvarar för att skanna, kvalitetssäkra och arkivera digitala kopior av fysiska dokument och bilder. De justerar skanningsinställningar för optimal bildkvalitet och hanterar metadata för att organisera och söka i digitala arkiv. Underhåll och felsökning av skanningsutrustningen är också en viktig del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Scannertekniker måste ha goda kunskaper i skanningsprogramvara och bildbehandlingsverktyg som Adobe Photoshop. De bör vara noggranna och ha en god förståelse för digitala filformat och arkiveringssystem. Teknisk kompetens för underhåll och reparation av skanningsutrustning är också essentiellt.