Om rollen
Nattreceptionister arbetar under nattetid på hotell och andra boendeanläggningar och ansvarar för gästernas in- och utcheckning. De är ofta ensamma i receptionen och måste kunna hantera en mängd olika arbetsuppgifter. Utbildningsmässigt kan de ha gått hotell- och turismprogram eller liknande utbildningar.Ansvarsområden
Nattreceptionister sköter bokningar, telefonväxel och kundservice under nattens timmar. De ansvarar för att lösa eventuella problem som kan uppstå och säkerställer att gästerna känner sig trygga. De utför även administrativa uppgifter och ser till att lobbyn är välkomnande.Färdigheter och verktyg
Nattreceptionister måste ha goda kunskaper i kundservice och förmåga att arbeta självständigt. De använder bokningssystem, hanterar betalningar och har grundläggande kunskaper i säkerhet. Stresshantering och problemlösning är viktiga färdigheter i denna roll. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är opera hotellbokningssystem, hotsoft hotellbokningssystem och opera.