Om rollen
Näringslivssekreterare arbetar ofta inom kommuner eller regioner och har en roll som innebär att främja näringslivets utveckling. De kan ha en bakgrund inom ekonomi, samhällsvetenskap eller juridik och ofta erfarenhet från näringslivet eller offentlig förvaltning. Utbildning kan variera från högskoleexamen till mer specifika kurser i näringslivsutveckling.Ansvarsområden
Näringslivssekreterare ansvarar för att stödja lokala företag, attrahera nya investeringar och främja entreprenörskap. De arbetar med att skapa nätverk mellan företag och offentliga aktörer samt utveckla strategier för näringslivets tillväxt. De kan även hantera ärenden som rör tillstånd, bidrag och andra företagsfrågor.Färdigheter och verktyg
Näringslivssekreterare behöver goda kunskaper i projektledning, kommunikation och förståelse för företagsekonomi. De använder verktyg som CRM-system för kundhantering och analysverktyg för att utvärdera näringslivets utveckling. Förmåga att bygga relationer och förståelse för politiska processer är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är näringslivsfrågor, marknadsföring/marknadskommunikation och marknadsföring/pr.