Om rollen
Marknadsundersökare spelar en viktig roll i att samla in och analysera data för att förstå marknadstrender och konsumentbeteenden. De kan ha en akademisk bakgrund inom marknadsföring, statistik eller samhällsvetenskap. Deras arbete är avgörande för att hjälpa företag att fatta välgrundade beslut om produkter och tjänster.Ansvarsområden
Marknadsundersökare utformar undersökningar, genomför intervjuer och analyserar data för att dra slutsatser om marknaden. De identifierar målgrupper, övervakar konkurrenter och presenterar insikter till beslutsfattare. Deras ansvar inkluderar även att hålla sig uppdaterade med marknadsutvecklingen och kundpreferenser.Färdigheter och verktyg
Marknadsundersökare behärskar statistiska analysverktyg som SPSS eller SAS och enkätverktyg som SurveyMonkey eller Qualtrics. De har starka analytiska färdigheter och förmågan att tolka komplexa datamängder. Kommunikations- och presentationsförmåga är också viktiga för att effektivt dela med sig av sina insikter.