Om rollen
Marknadskoordinatorer är nyckelpersoner inom marknadsföring och kommunikation. De arbetar ofta i team för att genomföra marknadsföringsstrategier och kampanjer. Utbildningsmässigt kan de ha en bakgrund inom marknadsföring, kommunikation eller liknande områden.Ansvarsområden
Marknadskoordinatorer ansvarar för att planera och genomföra marknadsaktiviteter och evenemang. De samordnar kampanjer, hanterar sociala medier och ser till att marknadsmaterial är i linje med varumärkets riktlinjer. Uppföljning och analys av marknadsföringsinsatser är också en del av deras arbetsuppgifter.Färdigheter och verktyg
Marknadskoordinatorer behöver goda kunskaper i digitala verktyg som CRM-system och Adobe Creative Suite. De måste vara skickliga på kommunikation och projektledning. Kreativitet och analytisk förmåga är viktiga egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/marknadskommunikation, marknadsföring/pr och google analytics.