Om rollen
Marknadsassistenter stödjer marknadsavdelningar i deras arbete med att främja företag och dess produkter eller tjänster. De är ofta inblandade i en rad olika marknadsföringsaktiviteter och kan ha en relevant utbildning inom marknadsföring eller kommunikation. Deras roll är att assistera i planering, genomförande och uppföljning av marknadsföringsinsatser.Ansvarsområden
Marknadsassistenter ansvarar för att skapa och distribuera marknadsföringsmaterial, hantera sociala medier och uppdatera hemsidor. De hjälper till med organisering av event och kampanjer samt utför marknadsundersökningar. De sammanställer även rapporter och analyserar data för att mäta effektiviteten av marknadsföringsstrategier.Färdigheter och verktyg
Marknadsassistenter behöver goda kunskaper i digitala verktyg som CMS-system, e-postmarknadsföringsplattformar och sociala mediehanterare. De bör ha kompetens inom grafisk design och vara skickliga på att skriva och kommunicera. Analytisk förmåga och kunskap i att tolka data är också viktiga för att lyckas i rollen. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/pr, marknadsföring/marknadskommunikation och digital marknadsföring/onlinemarknadsföring.