Sök yrkesroll eller kompetens

Utbildningar Löneadministratör / Lönekonsult

Lön
Utbildningar

Statistik och fakta

Region
Skåne län
Hur många utbildningar för Löneadministratör/Lönekonsult finns det i Skåne län?
1Utbildningar
1Lärosäten
Vad gör en Löneadministratör/Lönekonsult?
Om rollen
Löneadministratörer ansvarar för att hantera och administrera löner inom organisationer. De ser till att anställda får rätt lön i rätt tid och att allt är i enlighet med gällande lagar och avtal. Ofta har de en bakgrund inom ekonomi eller HR och kan ha genomgått specifika kurser i löneadministration.
Ansvarsområden
Löneadministratörer beräknar löner, skatter och avdrag, samt hanterar sjukfrånvaro och semesterdagar. De sköter rapportering till myndigheter, som Skatteverket och Försäkringskassan, och ser till att arbetsgivardeklarationer är korrekt ifyllda. De är även kontaktpersoner för anställda gällande lönerelaterade frågor.
Färdigheter och verktyg
Löneadministratörer måste vara noggranna och ha goda kunskaper i lönesystem som Visma eller Hogia. De behöver förståelse för arbetsrättsliga regler och kollektivavtal. Goda IT-kunskaper, servicekänsla och förmåga att hantera konfidentiell information är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är löneadministration, lönesystem och hogia redovisningssystem.

Utbildningar

Malmö

Lönekonsult

KYH AB Malmö
Yrkeshögskoleutbildning, program
Studietakt 100%
BeskrivningBeskrivning för utbildningen saknas.
Nästa startdatum
Utbildningsperiodundefined – undefined