Om rollen
Löneadministratörer ansvarar för att hantera och administrera löner inom organisationer. De ser till att anställda får rätt lön i rätt tid och att allt är i enlighet med gällande lagar och avtal. Ofta har de en bakgrund inom ekonomi eller HR och kan ha genomgått specifika kurser i löneadministration.Ansvarsområden
Löneadministratörer beräknar löner, skatter och avdrag, samt hanterar sjukfrånvaro och semesterdagar. De sköter rapportering till myndigheter, som Skatteverket och Försäkringskassan, och ser till att arbetsgivardeklarationer är korrekt ifyllda. De är även kontaktpersoner för anställda gällande lönerelaterade frågor.Färdigheter och verktyg
Löneadministratörer måste vara noggranna och ha goda kunskaper i lönesystem som Visma eller Hogia. De behöver förståelse för arbetsrättsliga regler och kollektivavtal. Goda IT-kunskaper, servicekänsla och förmåga att hantera konfidentiell information är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är löneadministration, lönesystem och hogia redovisningssystem.