Om rollen
Konsumentvägledare arbetar med att informera och stödja konsumenter i olika frågor. De kan vara anställda av kommuner eller konsumentorganisationer och har ofta en bakgrund inom juridik, ekonomi eller samhällsvetenskap. Deras arbete bidrar till att stärka konsumenternas ställning på marknaden.Ansvarsområden
Konsumentvägledare ger råd och information om konsumenträttigheter, reklamationer och avtal. De hjälper till vid tvister mellan konsumenter och företag och kan även föreläsa och informera om konsumentrelaterade ämnen. Att hålla sig uppdaterad med lagar och regler är en viktig del av jobbet.Färdigheter och verktyg
Konsumentvägledare behöver goda kunskaper i konsumentlagstiftning och avtalsrätt. De använder kommunikationsfärdigheter för att förmedla information och rådgivning. Datorer och olika programvaror för dokumenthantering och informationssökning är centrala verktyg i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är konsumentfrågor, konsumentvägledning och budgetrådgivning.