Om rollen
Juristassistenter, även kända som paralegals, är juridikens stödpersoner som arbetar nära advokater och jurister. De har ofta en eftergymnasial utbildning inom juridik, såsom en YH-utbildning till paralegal. De är en viktig del av juridiska team och bidrar till att effektivisera arbetsprocesserna på advokatbyråer och juridiska avdelningar.Ansvarsområden
Juristassistenter ansvarar för att förbereda juridiska dokument, utföra bakgrundsrechercher och sammanställa information inför rättegångar. De kan även hantera kommunikation med klienter, organisera och underhålla dokumentation samt assistera vid förhandlingar och möten. Deras arbete är avgörande för att hålla ordning på byråns eller avdelningens ärenden och tidsfrister.Färdigheter och verktyg
Juristassistenter måste ha goda kunskaper i juridisk terminologi, dokumenthantering och forskningsmetoder. De använder ofta juridiska databaser, behandlar texter i ordbehandlingsprogram och hanterar elektronisk dokumentation. Organisationsförmåga, noggrannhet och förmågan att hantera konfidentiell information är centrala färdigheter i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är korrekturläsning, immaterialrätt och avtalsrätt.