Om rollen
Integrationshandläggare arbetar med att underlätta nyanländas etablering i det svenska samhället. De kan vara anställda av kommuner, landsting eller privata företag som samarbetar med offentliga myndigheter. Ofta krävs en högskoleutbildning inom socialt arbete, samhällsvetenskap eller liknande.Ansvarsområden
Integrationshandläggare ansvarar för att koordinera och följa upp insatser som rör integration och etablering. De samarbetar med andra aktörer som skolor, arbetsförmedlingar och vårdinrättningar. De bistår även med information och rådgivning till nyanlända om det svenska samhället och arbetsmarknaden.Färdigheter och verktyg
Integrationshandläggare behöver goda kunskaper i svenska och ofta ytterligare språk. De måste vara väl insatta i svensk lagstiftning och de system som rör migration och integration. Kommunikationsförmåga, empati och kulturell medvetenhet är centrala färdigheter i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är integrationsfrågor, beteendevetenskap och arbetsmarknadsfrågor.