Om rollen
Informationsassistenter arbetar med informationshantering och stödjer organisationer med att hantera och förmedla information. De kan ha en utbildningsbakgrund inom biblioteks- och informationsvetenskap eller annan relevant högskoleutbildning. Deras roll är viktig för att säkerställa tillgänglighet och korrekt hantering av information.Ansvarsområden
Informationsassistenter ansvarar för att samla in, sortera och arkivera dokument och information. De hjälper till med informationsförmedling, svarar på förfrågningar och kan även hantera publicering av material. Att upprätthålla och uppdatera databaser är också en central del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Informationsassistenter måste vara noggranna och ha goda kunskaper i informationshanteringssystem. De använder ofta databaser, publiceringsverktyg och kan även behöva kunskaper i sociala medier. God kommunikationsförmåga och servicekänsla är viktiga egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/pr, marknadsföring/marknadskommunikation och webbutveckling.