Om rollen
Hotellvärdar är ansiktet utåt för hotell och ansvarar för att gästerna får en angenäm vistelse. De har ofta en hotell- eller turismutbildning och är väl insatta i hotellbranschens standarder och service. Hotellvärdar arbetar i receptionen men kan även ha övergripande ansvar för hotellets drift.Ansvarsområden
Hotellvärdar hanterar in- och utcheckning, gästservice och daglig administration. De ser till att gästernas behov och önskemål tillgodoses och hanterar bokningar och eventuella klagomål. Att koordinera med städning, restaurang och andra avdelningar är en viktig del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Hotellvärdar måste ha goda kunskaper i kundservice, kommunikation och problemlösning. De använder bokningssystem, hanterar betalningar och kan även behöva grundläggande kunskaper i ekonomi. Flexibilitet, organisatorisk förmåga och ett vänligt bemötande är centrala egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är most kommunikationsprotokoll, hotellstädning och performance.