Sök yrkesroll eller kompetens

Utbildningar Helpdesktekniker / Supporttekniker

Lön
Utbildningar

Statistik och fakta

Region
Riket
Var kan man utbilda sig till Helpdesktekniker/Supporttekniker?
Ingen data tillgängligJust nu finns det ingen utbildningsinformation tillgänglig för Helpdesktekniker/Supporttekniker.
Vad gör en Helpdesktekniker/Supporttekniker?
Om rollen
Helpdesktekniker är IT-specialister som ger teknisk support och hjälp till användare som upplever problem med sin hårdvara eller mjukvara. De kan ha en bakgrund inom IT-support, nätverksteknik eller en liknande utbildning. Deras arbete är ofta första linjens support och kräver goda kunskaper i IT och kundservice.
Ansvarsområden
Helpdesktekniker ansvarar för att ta emot, registrera och lösa tekniska problem som användare rapporterar. De ger instruktioner och vägledning via telefon, e-post eller fjärrstyrning. Att dokumentera lösningar och hantera ärenden i ett supportsystem är en viktig del av deras arbetsuppgifter.
Färdigheter och verktyg
Helpdesktekniker behöver goda kunskaper i operativsystem som Windows och MacOS, samt olika typer av kontorsprogram och kommunikationsverktyg. De använder ärendehanteringssystem och fjärrstyrningsprogram. Starka kommunikationsfärdigheter och tålamod är essentiellt i denna roll. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är active directory programmeringsverktyg, windows operativsystem och windows server operativsystem.

Utbildningar i Sverige

Välj region för att se fler utbildningar

Nätverksteknik med IT-säkerhet

Högskolan Väst
Högskoleutbildning, program
Studietakt 100%
BeskrivningBeskrivning för utbildningen saknas.
Nästa startdatum
Utbildningsperiodundefined – undefined