Om rollen
Försäkringshandläggare arbetar med att granska och administrera försäkringsärenden hos försäkringsbolag. De har ofta en bakgrund inom försäkring, ekonomi eller juridik, och många har genomgått branschspecifika utbildningar. Deras roll är central för att säkerställa rättvis och korrekt hantering av försäkringsfall.Ansvarsområden
Försäkringshandläggare ansvarar för att bedöma och besluta i ärenden om försäkringsersättningar. De utreder omständigheterna kring en skada eller ett anspråk och kommunicerar med försäkringstagare och andra parter. Att upprätthålla en hög servicenivå och följa lagar och regleringar är en viktig del av deras arbete.Färdigheter och verktyg
Försäkringshandläggare måste ha god kunskap om försäkringsvillkor och relevant lagstiftning. De använder IT-system för ärendehantering och behöver vara noggranna och analytiska. God kommunikationsförmåga är essentiellt för att förklara beslut och hantera kundrelationer. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är kundtjänst, backoffice och statsvetenskap.