Om rollen
Creative directors, ofta kallade kreativa direktörer, är ansvariga för den kreativa visionen inom reklam, media och mode. De leder och inspirerar kreativa team för att producera visuellt tilltalande och konceptuellt starkt material. Utbildningsmässigt kan de ha en bakgrund inom grafisk design, kommunikation eller liknande kreativa studier.Ansvarsområden
Creative directors utvecklar kreativa strategier och koncept, och ser till att dessa genomförs i olika projekt. De övervakar arbetsprocessen, från idé till slutprodukt, och säkerställer att kreativa lösningar möter kundens behov. De är även ansvariga för att presentera och försvara koncept inför klienter och stakeholders.Färdigheter och verktyg
Creative directors måste ha en stark kreativ vision, ledarskapsförmåga och kommunikationskompetens. De använder verktyg som Adobe Creative Suite och är ofta skickliga i grafisk design och copywriting. De måste också vara bra på att hantera tidsfrister och budgetar. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är marknadsföring/pr, marknadsföring/marknadskommunikation och performance.