Om rollen
Copywriters är specialiserade på att skapa övertygande och säljande texter för olika medier. De arbetar ofta inom reklam, marknadsföring eller som frilansare och kan ha en bakgrund inom kommunikation, journalistik eller svenska. En copywriter måste vara kreativ och ha en stark förmåga att formulera budskap som engagerar målgruppen.Ansvarsområden
Copywriters ansvarar för att producera textinnehåll som reklamtexter, webbinnehåll, slogans och e-postkampanjer. De samarbetar med art directors och marknadsföringsteam för att utveckla koncept och kampanjer. Att förstå och tillämpa varumärkets tonalitet och riktlinjer är centralt i deras arbete.Färdigheter och verktyg
Copywriters behöver utmärkta skrivfärdigheter på svenska, känsla för språk och goda kunskaper i grammatik. De använder ofta textbehandlingsprogram som Microsoft Word eller Google Docs och verktyg för sökordsoptimering. Kreativitet, tidsstyrning och förmåga att arbeta under press är viktiga egenskaper. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är sökordsoptimering/seo, marknadsföring/pr och marknadsföring/marknadskommunikation.