Om rollen
Butikskontrollanter arbetar med att förebygga och upptäcka stölder samt andra oegentligheter i butiksmiljöer. De är ofta anställda av detaljhandelskedjor eller säkerhetsföretag och kan ha genomgått utbildningar inom säkerhet och juridik. Deras närvaro bidrar till att minska svinn och öka tryggheten för både personal och kunder.Ansvarsområden
Butikskontrollanter övervakar butikens område, identifierar misstänkt beteende och ingriper vid stöldförsök. De samarbetar med butikspersonal och polis, samt dokumenterar incidenter och rapporterar till ledningen. De kan även arbeta förebyggande genom att informera om säkerhetsrutiner och medverka vid utbildning av personal.Färdigheter och verktyg
Butikskontrollanter måste vara uppmärksamma, ha god observationsförmåga och kunna hantera konflikter på ett professionellt sätt. De använder ofta övervakningskameror och larm, samt behärskar kommunikations- och rapporteringssystem. Kunskap om lagstiftning kring stöld och säkerhet är också viktigt för yrkesrollen.