Om rollen
Arbetskonsulenter arbetar med att stödja personer som står utanför arbetsmarknaden att hitta lämpliga jobb eller utbildningar. De har ofta en bakgrund inom beteendevetenskap, socialt arbete eller liknande och kan vara anställda av kommuner, Arbetsförmedlingen eller privata företag. Arbetskonsulenter är viktiga aktörer i arbetet med att minska arbetslöshet och underlätta integration.Ansvarsområden
Arbetskonsulenter kartlägger klienters kompetens och behov, skapar individuella handlingsplaner och förmedlar kontakter med arbetsgivare. De håller i jobbsökaraktiviteter, coachar i CV-skrivning och intervjuövning, och följer upp klienternas framsteg. Deras ansvar inkluderar även att samarbeta med andra yrkesgrupper för att ge ett helhetsstöd.Färdigheter och verktyg
Arbetskonsulenter behöver goda kunskaper i samtalsteknik, coachning och arbetsmarknadskunskap. De använder verktyg som digitala plattformar för jobbsökning, uppföljningsprogram och olika bedömningsinstrument. Empati, tålamod och förmågan att motivera andra är centrala egenskaper i yrket. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är beteendevetenskap, coaching/coachning och sociologi.