Om rollen
Arbetsförmedlingschefer leder verksamheten vid en arbetsförmedling och ansvarar för att samordna och utveckla tjänster för arbetssökande och arbetsgivare. De har ofta en bakgrund inom personalledning, samhällsvetenskap eller liknande och har kompletterat med ledarskapsutbildningar. Arbetsförmedlingschefer är nyckelpersoner i att implementera strategier för arbetsmarknadsfrågor.Ansvarsområden
Arbetsförmedlingschefer övervakar och styr arbetsförmedlingens dagliga drift och personal. De ansvarar för budget, måluppfyllelse och att säkerställa en hög servicenivå. De arbetar även med att utveckla kontakter med lokala företag och andra organisationer.Färdigheter och verktyg
Arbetsförmedlingschefer måste ha goda ledarskapsfärdigheter, kunskap i arbetsrätt och förståelse för arbetsmarknadens dynamik. De använder verktyg för projektledning, statistikprogram och IT-system för arbetsförmedling. Kommunikations- och samarbetsförmåga är centralt i deras roll. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, verksamhetsansvar och utvecklingsarbete.