Om rollen
Antagningschefer är ansvariga för antagningsprocesser vid utbildningsinstitutioner, ofta på högskolor eller universitet. De övervakar team som hanterar ansökningar och bedömer sökandes lämplighet. För att bli antagningschef krävs vanligtvis en högskoleexamen och erfarenhet från utbildningssektorn.Ansvarsområden
Antagningschefer utvecklar antagningsstrategier, övervakar urvalsprocessen och säkerställer rättvis och korrekt bedömning av ansökningar. De samarbetar med andra avdelningar för att uppnå mångfald och inkludering bland studenter. Deras arbete innebär även att analysera antagningsdata och rapportera till högre ledning.Färdigheter och verktyg
Antagningschefer måste ha goda ledarskapsförmågor, vara skickliga kommunikatörer och ha förmåga att analysera data. De använder ofta antagningssystem och databaser för att hantera ansökningar. Kunskap i lagstiftning kring utbildning och antagning är också viktigt för rollen. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är verksamhetsansvar, budgetansvar och utvecklingsarbete.