Sök yrkesroll eller kompetens

Utbildningar Advokatsekreterare

Lön
Utbildningar

Statistik och fakta

Region
Värmlands län
Hur många utbildningar för Advokatsekreterare finns det i Värmlands län?
2Utbildningar
2Lärosäten
Vad gör en Advokatsekreterare?
Om rollen
Advokatsekreterare är administrativa yrkesutövare som arbetar på advokatbyråer eller juridiska avdelningar. De har ofta en juridisk sekreterarutbildning eller motsvarande erfarenhet från administrativt arbete. Deras roll är att stödja advokater genom att hantera dokumentation, korrespondens och organisera information.
Ansvarsområden
Advokatsekreterare ansvarar för att skriva juridiska dokument, hantera klientkommunikation och organisera möten. De sköter även tidsbokningar, arkivering av handlingar och kan även vara behjälpliga vid utarbetande av rättsliga dokument. Sekreterarna ser till att allt administrativt arbete flyter effektivt på kontoret.
Färdigheter och verktyg
Advokatsekreterare måste ha goda kunskaper i juridisk terminologi, dokumenthantering och textbehandling. De använder ofta program som Microsoft Office och juridiska databaser. Organisationsförmåga, noggrannhet och förmågan att hantera konfidentiell information är centrala färdigheter i yrket.

Utbildningar

Karlstad

Medicinsk vårdadministratör

Karlstads kommun, Yrkeshögskolan
Yrkeshögskoleutbildning, program
Studietakt 100%
BeskrivningBeskrivning för utbildningen saknas.
Nästa startdatum
Utbildningsperiodundefined – undefined

Kristinehamn

Medicinsk vårdadministratör

Kristinehamns kommun, Komvux
Yrkeshögskoleutbildning, program
Studietakt 100%
BeskrivningBeskrivning för utbildningen saknas.
Nästa startdatum
Utbildningsperiodundefined – undefined