Om rollen
Prefekter är ledare för en akademisk institution, ofta en institution inom högre utbildning som ett universitet eller högskola. De har ofta en bakgrund som forskare eller lärare och kan ha genomgått ledarskapsutbildningar. Prefekter ansvarar för att leda och utveckla institutionens verksamhet i enlighet med dess mål och strategier.Ansvarsområden
Prefekter har det övergripande ansvaret för sin institution, inklusive budget, personal och kvalitetssäkring av utbildning och forskning. De representerar institutionen externt och internt, fattar strategiska beslut och ser till att verksamheten följer lagar och regler. De arbetar också med att främja samarbeten och nätverk inom och utanför universitetet.Färdigheter och verktyg
Prefekter måste ha goda ledarskapsfärdigheter, kunna hantera konflikter och vara strategiska i sitt tänkande. De använder verktyg för ekonomistyrning, personaladministration och kvalitetssäkring av utbildning och forskning. Kommunikationsförmåga och förmågan att bygga relationer är centralt i deras arbete. Vanliga kompetenser som efterfrågas från arbetsgivare är personalansvar, budgetansvar och utvecklingsarbete.